4 aug. 2011

Vissa saker är nog fortfarande bäst att göra för hand

Idag föll det på min lott att fixa maten. Köttfärslimpa. Husmoderligt värre liksom, och första gången i världshistorien som jag gett mig på det. Mannen är ju kocken i vår familj, och det finns anledning till det. Han är helt enkelt mycket bättre än jag på att laga mat. :P Men idag kände han att han inte orkade, trots att det var han som beställt maten... Jaja, sagt och gjort, så blandade jag glad ihågen ihop smeten efter instruktioner från tevespelssoffan. Jättebra. Tills jag skulle ha i hackad lök.

Vi köpte för ett tag sedan en förträfflig mojäng för lökhackande och annat hackande eller stavande, en så kallad Alligator. Väldigt smidig må jag säga. Hackar lök jättebra normalt sätt, men till köttfärslimpa vill man ha den väldigt finhackad, och det blev inte helt bra med alligatorn. Upptäcker dock detta lite för sent så nu har vi en köttfärslimpa med jättelökbitar i. :P Tur att det ska blandas i magen...

Vissa saker är nog fortfarande bäst att göra för hand. :) Även det bästa köksredskap behöver lite hjälp på traven om inte annat...

2 kommentarer :

  1. Men jag kann tänka mig att det är jättegott fast det är lite större bitar, smakenn är säkert supergod;))
    kramizzzz

    SvaraRadera
  2. Jag brukar riva löken på rivjärn till köttfärslimpa och köttbullar. Blir saftigt och gott utan att man får massa stora lökbitar att knapra på!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!