15 nov. 2012

The Twilight Saga - Breaking Dawn p 2

Snipp, snapp, snut, så var sagan slut. Känns något vemodigt måste jag ändå säga. Även om jag visste att detta var sista filmen, liksom jag kände med boken, så skulle det ändå vara trevligt med en bok/film till för att knyta ihop säcken så att säga. Så att man verkligen vet att Vulturi låter Cullens vara i fred, vad som händer med Renesmee och Jake, och hur detta påverkar Bella och Edward.

Jag och tre väninnor gick alltså på Twinight i tisdags kväll/natt. Kände oss något gamla, men vad gjorde det? Det var superkul att se båda filmerna i rad och att vara bland de första som såg Breaking Dawn part 2. Jag ska inte avslöja för mycket från filmen, vill ju inte förstöra någons upplevelse, men jag antar att ingen har missat att Stephanie Meyer har skrivit om slutet något, för att göra det mer lämpligt och lite mer actionfyllt för biografen. Hela biosalongen satt med andan i halsen och stirrade, för att sedan brista ut i nervösa skratt. Härligt! ;) Jag förstår varför filmen har fått 15 årsgräns, för den är mycket råare än de tidigare, även om den samtidigt är mysig och söt i början.

Något som jag blev besviken på var hur de gjort Renesmee, hon är ju dataanimerad innan hon blir tillräckligt stor för att Mackenzie Foy skulle kunna ta över. Jag förstår varför de gjort det, men de måste ju ha kunnat göra det bättre tycker jag. Men, som tur är är det bara en kort period. :)

Jag tycker ju att alla filmerna (liksom böckerna) har sin charm, men den här var nog ändå den bästa. Kanske för att det är just den sista i serien och allt liksom "löser" sig på bästa sätt. Soundtracket är också superbra och finns att lyssna på på Spotify. En av favoritlåtarna är Christina Perri's A Thousand Years pt 2. Jag går fortfarande och sjunger på den.


So the saga came to an end. It feels a bit bittersweet. Even if I know it's the last movie, I felt the same for the book, it would be nice with another part of the series, just to tie the open threads together. So that we really know that the Vulturi will keep out of the Cullens' way, to see what happens with Jake and Renesmee, and how all this affects Bella and Edward.

I went with three friends to Twinight on Tuesday night. We weren't the oldest, but we raised the average age with a few years. ;) It was really cool to see the two parts together and be ones of the firsts who got to see Breaking Dawn pt 2. I will not give you too many spoilers, I don't want to spoil your experience, but I guess that everybody knows that Stephanie Meyer rewrote the ending? Just to make it better suited for the cinema and get in more action. The salon went dead quite, didn't really breath and then broke out in nervous giggles when it was over... Awesome! The movie was rawer and bloodier than the ones before, but it was still sweet and cute from time to time.

I was a bit disappointed in the animation of Renesmee as a baby, I understand why they had to do that, but I think they could have done it better. Mackenzie Foy as the older Renesmee is great! She looks just the part!

I think that all the movies have their own charm, as does the novels, but I do think this is the best one. Perhaps it's because it's the last one, and everything is resolved. The soundtrack is, as per usual, awesome and can be found on Spotify. One of the favourite songs are Christina Perri's A Thousand Years pt 2. I'm still humming it as I write this. :)

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!