29 nov. 2012

Vingar av glas - Sofie Trinh Johansson

Billy har lämnat Aveline för att på egen hand be om hennes nåd och för det blod som kan rädda hennes liv. Samtidigt har han flytt från det enda hon är beredd att kämpa för, och lämnat henne med Alexander, som förändrats av hennes svek. 

Just som Aveline inte tror att det kan bli värre kommer Billys syster och V till dalen. Med sig har de Coraline, som visar sig vara Avelines värsta mardröm. 

 Vem är egentligen mannen hon tror sig älska, och vad har han en gång varit? Och är verkligen kärleken nog för att fortsätta älska?

Andra delen i Halvblodstrilogin är äntligen här! Vingar av glas tar vid i princip där Halvblod slutade och vi följer Aveline genom hennes sorg och hur hon hanterar Billys frånvaro och Alexanders ständiga närvaro (nej, Alexander är inte min favoritkaraktär, too clingy!). När Billys syster Domino och V kommer till borgen med Coraline i släptåg förändras allt. Aveline börjar inse vad Billy egentligen är och vad han varit och sorgen går över i besvikelse. Alexanders ständiga uppvaktning får henne att vekna...

Boken flyter på bra, och även om jag inte sträckläste denna som jag gjorde med Halvblod, så läste jag ändå ut den på knappt 4 dagar (kanske medvetet långsammare denna gången då jag vet hur långt det är till nästa och sista delen kommer ut! ;)). Det är så lätt att ta till sig Aveline och känna med henne, även om jag inte alltid håller med hennes val, men det är nog mest för att jag är en mer "whining and pining"-person själv. Jag tycker att hon ger efter för Alexander för lätt, även om jag också tycker att hon förtjänar att bli älskad. Utan att avslöja för mycket så hettar det till både en och fler gånger i boken. Den tar oväntade vändningar och överraskar gång på gång.

Jag önskar dock att det fanns en Billy-del av boken också, så man får lite mer förståelse för honom och varför han handlar som han gör (en av favoritdelarna av Halvblod var de sista sidorna i Billys POV, *hint hint, nudge nudge*).

Sofie Trinh Johansson har ännu en gång fått mig att sitta och läsa i timmar i sträck (maken tyckte jag var omåttligt osocial ;)). Och återigen lämnas jag frustrerad och längtandes efter nästa del.

Om ni vill läsa fanfiction-novellen som jag skrev om Halvblod för att vinna denna underbara bok, klicka här! :)

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!