13 apr. 2014

De Skandalösa - Simona Ahrnstedt

Så äntligen har jag kommit mig för att läsa den avslutande boken, De Skandalösa, i Simona Ahrnstedts romansvit som har en sak gemensamt, slottet Wadenstierna.

Greve Gabriel Gripklo (skön allitteration, eller hur?) är känd för sitt skandalösa leverne på världens hav. Magdalena Swärd är utblottad efter att ha blivit bedragen av sin fästman. Hon tvingas att ta en plats som sällskapsdam till en ung friherrinna som ska till slottet Wadenstierna för förhoppningsvis fånga grevens intresse.

Dock är det Magdalena som fångar grevens intresse och de inleder en skandalös romans med oanade konsekvenser. Förbjudna möten och smaskiga heta nätter gör en inte besviken.

Som alltid är Ahrnstedts karaktärer mångfacetterade med förvånansvärda djup och tidigare öden som lett dem till där de är idag. Båda är rätt sköra och gömmer sig bakom en fasad och vartefter de lär känna varandra, lär vi även känna dem.

Dessvärre påminner bokens handling om en som jag redan läst, Lord St.Claire's Angel, trots detta är den underhållande och jag föredrar Magdalena framför Celestine varje dag! Magdalena har en styrka och beslutsamhet som Celestine inte har. Visst det finns andra saker som stör mig, som att Ahrnstedt väldigt ofta startar meningar med "och" och "men". Små petitesser, så klart. Annars är språket helt okej, om än något modernt för tiden den ska utspela sig på, enligt mitt tycke.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!