6 feb. 2011

Veckans Rubrik - Mitt favoritrecept

Veckans rubrik presenteras i samarbete med Fixa Din Bloggs Forum
Mitt Favoritrecept
Jag är litet av en kakbakare. Äter visserligen inte så mycket själv, men tycker om att baka. Detta recept är väldigt enkelt, tar inte lång tid och det blir nästan alltid en hit. Det går dessutom att ändra i det oändliga. Byt ut smaksättning bara så har du helt plötsligt en ny kaka! Lärde mig detta recept när jag jobbade på lunchresturang för många år sedan.

Småkakor
1. 200 g smör och 2 ½ dl socker blandas poröst. Jag brukar ta fram smöret i förväg så det är lagom mjukt när man börjar.
2. Blanda i 2 tsk bakpulver och smaksättning (tex 2 msk sirap, kakao, vaniljsocker, kardemumma eller vad du tycker i gott.)
3. Slutligen ska ca 5 dl mjöl blandas i. Jag brukar oftast ta lite mindre när jag inte gör sirapskakor, då den degen i regel blir torrare. Man får känna efter helt enkelt.

Rulla ut i längter och lägg på smord plåt eller bakplåtspapper. Platta till med fingrarna. Om du gör kakaovarianten kan du pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda i 225 grader i ca 8-10 min. Medan kakorna är varma dela dem på diagonalen med en kniv så är det bara att bryta i sär dem när de svalnat.

Vill du kika på andras favoritrecept? Klicka här.

2 kommentarer :

  1. Åhh vad gott, min man brukar alltid göra småkakor här hemma. Sitter just nu och gör recept tavlor. Ska genast prova det här receptet och lyckas jag bra med det så ska det få en plats på väggen =)

    Ett perfekt recept att ha uppsatt. Toppen!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Såna brukar jag åxå baka... enkelt & gott :-)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!