12 jan. 2012

Dinosaurietågstårta

Sonen sa ju mycket bestämt till mig att han minsann inte ville ha en prinsesstårta (ni vet sådana med en Barbie-docka i mitten och så är tårtan kjolen) som sina tjejkompisar utan en dionsaurietågstårta på sitt kalas. Tack du, tänkte jag och började fundera hur det skulle gå till. Skulle jag vara tvungen att beställa, eller skulle det går att lösa själv? Till saken hör att jag inte har bakat egen tårta någonsin i hela mitt liv. Tårtbottnar är ju jättebilligt och funkar riktigt bra. Men, de är runda, och inte alls tågformade. Så det blev till att leta fram recept på tårtbotten (tog ett sockerkaksrecept "enkel sockerkaka/mosskaka" ur 7 sorters kakor, som lämpade sig bra till tårtbottnar enligt dem) och gräddade i avlånga brödformar. Det svåraste var nog att dela på dem så att det blev lager. Jag delade "vagnarna" på mitten och sedan i tre så att vi fick fyllning också. :)
Som fyllning hade jag hallonsylt och mixad banan tillsammans med lite grädde. Dekoration blev grönfärgad grädde och dinosaurier som jag beställt från barnkalaset.se, lakritssnurror och lakritspipor. Som lyktor fram har vi egenodlad physalis. Beställde även dinosaurieljus från barnkalaset.se. Jättesmidigt, hyfsat billigt och snabb leverans! Tips! Tårtan gjorde succé! Förövrigt bakade jag två sorters kakor och kanelbullar. Jo, jag kände mig som en liten husfru och kanske bor det en liten husmoder långt inne i mig också! :P

Ni kan läsa om kalaset här!

4 kommentarer :

  1. Men det bor ju en liten konstnär i dig, vilket fint tåg, nu fick ju prinsen som han ville;))

    Den där kakboken som du använde, den har jag också, en gammal efter min kära mamma, tycker mycket om de recepten;))

    kramizzzzz

    SvaraRadera
  2. Wow...........
    /Kram

    SvaraRadera
  3. Kul att du gillade följetongen! Tanken var från början att Jamie var den som körde BMWn men sen blev det inte så. Grämde mig något gräsligt när jag såg att jag missat ta med det!
    Hade jag haft mer tid på mig att skriva hade jag gett varje person mer utrymme. Känner själv att jag lät en del hänga i luften utan uppföljning.
    Ledig tid är tyvärr en bristvara med jobb och familjen hemma. Men man lär så länge man lever och jag hoppas på att jag blir bättre för varje försök!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så är det! :) Har själv svårt att slutföra ett skrivprojekt. Har en massa idéer och karaktärer som bråkar i mitt huvud, men när jag försöker få ner det på papper blir det bara någon händelse där och någon annan här... Inte helt lätt. :)

      Radera

Tack för din kommentar!