10 feb. 2012

Och nu, lite kvällsdravel... .

Om jag körde på en morgon-rant i morse, så kommer här en liten kvälls-rant (kryddad med lite rödvin). Frågesportprogram får mig alltid in på något tankespår. På språret har precis slutat med en musikfråga där låten var One of these things first av Nick Drake. Han är en av mina favoriter. Ja, min smak när det gäller det mesta är väldigt spretande, om ni inte redan har hajjat det. :P Men det sjuka i kråksången är HUR jag upptäckte Nick Drake, och följaktligen hur jag upptäcker nya/gamla/döda artiser för det mesta.

Ingen kan gissa att serien Young Americans skulle leda mig till sångskatten Nick Drake. Denna underbara, melankoliske och magiske artist! Låtarna som var med i serien var From the morning, Which will, Place to be, Things behind the sun och Pink Moon. Jag blev förälskad... :) Men min absoluta favorit är nog Northern Sky.



En video jag har klippt ihop med en av mina favoritserier av en favoritbok, North & South. :) 
Dock inte Young Americans. Lär bli nästa projekt tror jag

Young Americans fick mig även att börja lyssna på Macy Gray och hennes I try och David Gray och då framför allt Sail away.

Det är tack vare filmer/teveserier som jag upptäcker nya artister och grupper (jag lyssnar ytterst sällan på radio).Jag gillar soundtracks. Man får en bra variation och man tröttnar liksom inte. Musik är så himla viktigt och kan ge en grym inspiration. Titta bara på Ally McBeal med hennes themesång liksom. Man kasnke skulle ta och hitta en egen... Eller kanske ett helt soundtrack? 

Vilka låtar skulle vara med på ditt soundtrack of your life? Jag ska fundera lite, och så återkommer jag, okej? 

1 kommentar :

  1. Vilken härlig video du har klippt ihop, så skön musik;)

    kramizzzz

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!