19 juni 2012

Det där med dem och de, en liten lektion

Jag stör mig något fruktansvärt på de som inte kan skillnaden mellan dem och de, vilket av dem som ska användas när i svenskan. Personligen anser jag att vet man inte skillnaden så skriv dom då. Det funkar ju alla lägen, även om det ser lite "illa" ut. Men hellre det än meningar som "dem kommer hem sedan". Det sticker verkligen i mina ögon. Nettan hade problem med detta och har skrivit ett blogginlägg om detta där hon tog hjälp av sin man. Han googlade, och hittade en jättebra regel. (Google truly is you friend!)

På de ställen man kan ersätta dom med JAG ska DE användas.
På de ställen man kan ersätta dom med MIG ska DEM användas.
För att komma ihåg vilket som tillhör vilket så är det de med M i som tillhör varandra och kan kontrolleras mot varandra.


Tex:
Jag bor här = De bor här.
Alla tycker om mig = Alla tycker om dem


Okej? Okej. Testa får ni se. Tycker ni fortfarande att det är svårt, skriv dom, för bövelen! ;) Jag avskyr särksrivningar också, bara så att ni vet! ;)

1 kommentar :

  1. Det är bra att vi blir fler som sprider lite ordregler för att underlätta för andra ( och kanske för oss själva också för att slippa irritationern ;-)).

    Trevlig midsommar / Nettan

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!