5 aug. 2012

Nästa bok på lästlistan

Eller, egentligen är det två böcker i en. Jag hittade denna goding på landet. Den är tryckt 1906. Alltså, alldeles ypperlig för att använda som research.
Första boken är av Mathilda Roos och heter Familjen Verle kom först ut 1889. Tydligen så verkade hon i Stocksund, Danderyd och dog även där. Lite spännande då jag själv är uppvuxen i Danderyd.

Andra boken är av Anna Wahlenberg och heter Älskog, den kom ut 1913, bara namnet är ju spännande. ;) Båda verkar vara rätt aktiva inom kvinnorättsfrågor och sådant.

Jag ser verkligen fram emot att läsa dessa godsaker. Det högtravande språket, de långa krångliga meningarna som ofta är ett helt stycke, de underbara namnen... Ja listan kan göras lång. Nu får jag helt enkelt skynda mig att läsa klart Babylons gator...

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!