5 mars 2013

It's a hoot!

"It is a truth universally acknowledged that a zombie in possession of brains must be in want of more brains." 

Visst låter citatet något bekant? Fast vi behöver byta ut zombie till single man in possesion of a great fortune och brains mot wife. Ja, ni gissade rätt. Jag har börjat lyssna på Pride, Prejudice and Zombies. Nej, jag har inte särdeles höga förväntningar, men jag måste erkänna att än så länge, har väl hunnit lyssna på knappt en timme idag och  Jane är just nu på Netherfield och är sjuklig, eller ja, hon blev ju attackerad av "unmentionables" på vägen dit. Lizzie har precis anlänt, halvt nerkletad av zombieslem och lera för att assistera sin sjukliga syster. Hittills har jag fnissat flertalet gånger och tycker att författaren Seth Grahame-Smith har lyckats riktigt bra med sin "mashup". Lizzie Bennet som "The Heroine of Meryton", det låter det. En stark kvinna, som tillsammans med sina systrar och far bekämpar detta otyg som intagit Meryton. 

Jag har ju tidigare sagt att jag är relativt öppen när det gäller om skrivningar och fanfiction av klassiker, men jag har faktiskt aldrig läst någon som har skrivit om själva grundstoryn (ja, förutom de jag själv skrivit), bara fortsättningar av boken i fråga. Så detta var riktigt spännande. Perfekt lyssning på vägen till jobbet istället för musik när jag går min knappa halvtimme till och från jobbet. 

Jag återkommer med en ordentlig recension när jag är klar. 




"It is a truth universally acknowledged that a zombie in possession of brains must be in want of more brains." 
Does it ring a bell? Though we need to change zombie into single man in possesion of a great fortune and brains to wife. Yes, that is correct, I've started listeninging to Pride, Prejudice and Zombies. No, I do not have high hopes for it, though I must say that so far, I've just come to the part where Jane is sickly at Netherfield, because of nearly being killed by "unmentionables" on her way over. Lizzie has just arrived to her aid, covered in zombiegoo and mud. I'm pretty amused. I've giggled several times and think that Seth Grahame-Smith has managed the mashup pretty well. Lizzie Bennet as "The Heroine of Meryton" has a really nice ring to it. Together with her sisters and father she is fighting this plague of unmentionables with great sucess. 

As stated earlier I'm pretty open when it comes to fanfiction and remodelling of classic novels, but I have only before read continuations of existing books, never a mashup like this one (apart of my own fanficiton, that is). It's a new adventure for sure. Easy listening on my walk to work, anyhow. 

I'll be back with a review when finished! 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!