8 maj 2013

Skrivarskolan

Som ni vet deltar jag i Litteratur Magazinets skrivarskola. Det har gått jättebra hittills. Tre övningar avklarade och nu kom en bonusövning upp och den ger mig riktigt huvudbry. Den går ut på att skriva självbiografiskt, om ett starkt minne och i jagform, sedan ska man börja med att byta ut tre detaljer och till sist ska det skrivas om i andra person eller tredje person. Jag har inga problem att skriva i tredje person. Verkligen inga alls. Men när det kommer till ett jag, då blir det genast svårare. Det blir för privat på något sätt. Intimt. Läskigt.

Till saken hör att jag inte kan komma på vad jag ska skriva om heller. Det har inte hänt så där jättemånga livsomskakande saker i mitt liv. Visst, jag skulle kunna skriva om att bli mamma, men hallååå, som om jag är ensam om det liksom. Jag skulle kunna skriva om den kvällen då jag friade till min man, det var lite roligt, men det känns ändå inte helt rätt. Jag skulle kunna skriva om hur det var att stå i fanborgen på Nobelfesten. Det var jäkligt häftigt måste jag säga. Jag syntes ju till och med i teve! Det ni! ;) Jo, så får det nog bli. Det är ju en sådan grej man oftast bara får vara med på en gång i livet.

3 kommentarer :

  1. Häftigt....
    Men du skriv om Nobelfesten :)
    Attans att jag missade dig i Teve/Kram Annmi

    SvaraRadera
  2. Men du ... det är väl BRA att skriva om sånt som man inte är ensam om. Att skriva om känslan att bli mamma är ju nånting med hög igenkänningsfaktor hos oss som haft glädjen att uppleva det. Allt man skriver måste inte vara revolutionerande och nytt. Det är snarare en större utmaning att skriva om saker som andra känner igen - lyckas man göra det så bra så att dom nickar och säger "Precis så var det!"

    Och - har du sett det här: http://www.kapitel1.se/forum/thread/37650?order=1 Låter som nåt för dig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, det där skulle kunna vara något! Får se om jag kommer på något bra uppslag. Tack för tipset! :)

      Radera

Tack för din kommentar!