29 juni 2013

Fredagsmys

Igår var pappan på teamfest med jobbet vilket innebar att jag fick fredagsmysa med barnen riktigt ordentligt. Vi hade saft med sugrör och is i, både popcorn och chips (som jag åt förvånansvärt lite av faktiskt!!) och så tittade vi på två versioner av Peter Pan, den tecknade från 1953 och spelfilmen från 2003. Tanken var att jag tack vare filmtittandet skulle få lite tid att börja läsa Sofie Trinh Johanssons nya bok som jag blivit utvald att testläsa(!), men det gick så där faktiskt, förmycket roddande av påfyllande av saft och se till att barnen inte försökte flyga från soffan osv. ;)


Till slut så däckade de i alla fall... (finns två videoklipp i barnens blogg om någon är intresserad...)


Så kom jag på att jag faktiskt hade Jane Eyre från 2011 som låg i  "att titta på"-listan och väntade. Tack vare The Autobiography of Jane Eyre så har jag fått lite Mr Rochester-cravings. Jag har ett hat/kärlekförhållande till romanen pga att vi tvingades läsa den på engelskakursen samt skriva om den på den däringa tentan som jag ännu inte klarat. Då blir det liksom inte lika roligt. Men jag tycker om den, både boken och den här adaptionen. Judi Dench som Mrs Fairfax är superbra, Michael Fassbender som Mr Rochester var faktiskt förvånansvärt bra och Mia Wasikowska axlade rollen som Jane perfekt. Sedan hade vi ju unge herr Billy Elliot (en film som hamnade på "titta på"-listan.) aka Jamie Bell som St John Rivers.



Yesterday, hubbs was away on a party with his crew at work, so I got to have "fredagsmys" with the kids all alone. I tend to make these rare occasions a bit special. We watched Peter Pan, both the animated version from 1953 and the movie from 2003. My thought was that the movie watching was going to create a little time for me to read, but that didn't really happen. ;) Busy with filling glasses with new lemonade and hinder the kids from trying to fly off the couch.

Eventually the fell a sleep on the couch and instead of reading I put on Jane Eyre from 2011 that I have been meaning to see for a while now. It was actually really good. I liked Michael Fassbender's interpretation of Mr Rochester, Mia Wasikowska made an excellent Jane, and little Jaime Bell, aka Billy Elliot, has grown up to be a great St John Rivers. Judi Dench as Mrs Fairfax was a nice bonus.

1 kommentar :

Tack för din kommentar!