6 nov. 2014

#matkassebuzz - våra favoriter!

Som ni läste tidigare så testade vi Linas Matkasse förra veckan och här kommer våra favoriträtter:

På första plats
Senapskryddad pannbiff med coleslaw på rotselleri och äpple
Så här gör du:
1. Sätt ugnen på 250 grader.
2. Dela 900g potatis och lägg i en smord ugnsform. Ringla över lite olivolja och krydda med 1 tsk hel kummin och ½ tsk salt. Tillaga högt i ugnen, 20-25 min eller tills potatisen är klar.
3. Blanda ½ dl ströbröd, 1 dl mjölk, 1 ägg, 1 msk hel kummin, 2 msk senap, ½ tsk salt och lite nymalt svartpeppar i en bunke.
4. Skala och finstrimla 500 g rotselleri. Koka rotsellerin i lättsaltat vatten i 1 min. Häll av och spola med kallt vatten.
5. Finstrimla ett äpple och finhacka ½ rödlök. Grovhacka ½ kruka persilja.
6. Blanda ihop 1 ½ dl rysk yogurth, 2 msk vitvinsvinäger, ½ msk senap och 2 krm salt i en bunke. Vänd ner rotselleri, äpple och persilja. Lägg upp i en skål och toppa med rödlöken.
7. Vänd ner 500 g nötfärs i ströbrödsblandningen. Blanda väl och forma 8 biffar.
8. Stek biffarna i lite olja, på medelvärme, 5-6 min per sida eller tills de är genomstekta.
9. Servera!

Coleslawn fick en mycket fräschare smak än vad man är van vid med dels yougurthen och så rotelleri och äpple istället för vitkål som man är van vid.

På andra plats:
Ugnsbakad lax med sojavinägrett, pak soi och lime

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 150 grader.
2. Koka 3 ½ dl jasminris enligt anvisning på förpackningen.
3. Skär ca 600 g lax i portionsbitar. Lägg i en smord ugnsform och tillaga mitt i ugnen i 15-17 min, eller tills fisken är klar.
4. Dela 1 blomkål i små buketter. Klyfta 1 pak soi.
5. Hetta upp lite olja i en rymlig stekpanna. Fräs grönsakerna på hög värme 4-5 min. Lägg upp grönsakerna på ett stort fat.
6. Bryn 25 g smör i en liten kastrull. Rör ner 1 dl japansk soja, 1 dl vatten, 1 tsk sambal oelek, finrivet skal och pressad saft av 1 lime, 6 ingefärskuber och 1 msk socker. Koka upp under omrörning så att ingefärskuberna löses upp.
7. Lägg den ugnsbakade laxen på grönsakerna. Häll över soja vinägretten och servera med nykokt ris.

Här stötte vi ju lite på patrull då vi har en fiskallergiker, men maken gjorde kycklingfilé till sig i stället. Barnen var inte riktigt vänligt inställda till pak soien eller laxen, men jag tyckte det var supergott. För min del hade man kunnat strunta i riset, för blomkålen och pak soien tillsammans med laxen var tillräckligt mättande. Detta är en rätt som jag kommer göra igen.

Sen vill jag också nämna rätten Grekisk fläskkarré med tzatziki och medelhavssallad. Vi är inga fans av karré i vår familj då vi tycker det är så mycket senor och fett i det, men tror att den skulle funka lika bra med fläskfilé. Medelhavssalladen är gjord på matvete, gurka, rödlök och tomater och var mycket godare än vad jag trodde innan jag smakade. Jag är inte så jättehet på ex bulgur eller quinoa, och tänkte att det borde vara något liknande, men tillsammans med grönsakerna blev den bara fräsch och mättande.

Det kan jag kan tänka mig kan vara lite knepigt med att ha matkassen är att man måste ha ganska mycket andra saker hemma. Nu hade vi förvisso det mesta, men fick ändå handla till några saker. På det stora hela är vi i alla fall grymt nöjda och kan tänka oss att prova matkassen igen vid ett senare tillfälle.


Jag är buzzador och får testa produkter mot att jag bloggar och delar med mig av vad jag tycker. Låter det intressant? Klicka här och gå med du med!

1 kommentar :

Tack för din kommentar!